...

Från mönster till missförstånd

Beteendevetenskapen har länge hjälpt oss förstå hur människor tenderar att agera i olika situationer. “När A händer, gör majoriteten B” – ett till synes enkelt samband som gett upphov till teorier, kampanjer och målgruppsmallar. I marknadsföring användes dessa mönster för att förutse vad som fungerar: vilka färger konverterar bäst, vilka rubriker får flest klick, och så vidare. Men mitt i alla siffror tappade vi bort något grundläggande. Vi fokuserade så mycket på vad människor gör att vi slutade fråga oss varför de gör det. Vi började tro att beteende är motivation, när det i själva verket bara är ett symtom. Och när vi slutade vara nyfikna på människans inre liv, förlorade vi något ännu viktigare – känslomässig kontakt.

Klick, scroll och konverteringar

I dag är det digitala landskapet fyllt av mätbarhet. Klick. Tider. Flöden. Konverteringar. Dessa siffror styr hur kampanjer byggs, hur annonser optimeras och hur vi tolkar framgång. Men även om vi vet vad människor gör online, säger det väldigt lite om varför de gör det. Ett klick betyder inte att någon kände något. En lång besökstid betyder inte att budskapet landade. Vi vet att människor söker trygghet, inspiration eller gemenskap – men vi förlitar oss på buzzwords istället för att förmedla känslan. Det är därför så många varumärken idag “kommunicerar trygghet” utan att få någon att faktiskt känna sig trygg. Känslan har ersatts av koncept. Och i en värld där budskap måste kännas för att fastna, räcker det inte längre.

Vi lyssnar inte, vi gissar

Marknadsföringen har fastnat i ett beteendefokus. Vi bygger personas utifrån yttre attribut, som ålder och kön. Vi antar att en viss grupp “vill ha” något utan att gräva i deras faktiska drivkrafter. Istället för att lyssna, gissar vi. Och när vi gissar, missar vi. Det är därför så många kampanjer känns platta – trots att de är perfekt formulerade, snyggt designade och datadrivna. De träffar rätt i logik, men inte i hjärta. Vi har byggt våra strategier utifrån vad människor gör, men förlorat förståelsen för vad de söker. I en tid där människors uppmärksamhet är dyrbar, blir varje felgissning en förlorad möjlighet till kontakt.

”Att veta vad någon gör är inte detsamma som att förstå vad de söker.”

Kontext, känsla och kontakt

Förväntningar styr hur vi tolkar allt – från färger till formuleringar. Rött kan betyda kärlek, fara eller förbud, beroende på vem som ser det och i vilket sammanhang. På samma sätt kan ett budskap som är tryggt för en person kännas kallt för en annan. Det är därför kontext inte bara handlar om yta – utan om mentala ramar. En tonåring söker identitet. En småbarnsförälder kanske söker stabilitet. En entreprenör kanske söker frihet. Det är först när vi börjar förstå vad människor vill känna som vi kan skapa kommunikation som känns. Och det är just där marknadsföringen idag ofta faller – i bristen på känslomässig precision. Vi skjuter brett istället för djupt.

Börja i det mänskliga

Det är därför vi skrev Målgruppernas Rike – för att hjälpa dig bygga marknadsföring som inte bara mäter, utan känner. I boken får du verktyg för att förstå den känslomässiga kontexten bakom varje val, sex målgrupper att bygga ifrån och stöd att skapa kundavatars som känns som riktiga människor – inte bara staplar i ett Excel-ark. Först när du börjar i det mänskliga “varför” kan du skapa budskap som bär längre än algoritmer och klick.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Verifierad av MonsterInsights
Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.